۴ راه افزایش فروش با جذب مشتری راغب بیشتر

مشتریان راغب، یک قدم جلوتر از بازدیدکنندگان معمولی هستند. آن‌ها به‌نحوی با برند ما آشنا شده‌اند.

اجازه دهید به یکی از قدیمی‌ترین اصطلاحات بازاری‌ها، یعنی «پاخور» اشاره کنیم. آن‌ها سعی می‌کردند به روش‌های مختلف مثل پخش تراکت یا حتی جارزدن، پاخور مغازه را افزایش دهند.

کافی است این مشتری به مشکلی بخورد که با محصول ما رفع می‌شود! آن وقت است که فقط باید او را قانع کنیم که محصول یا خدمت ما این مشکل را بهتر از رقبا از سر راه برمی‌دارد.

برای اینکه بتوانید مشتریان راغب بیشتری جذب کنید، اول از همه باید ویژگی‌ها، نیازها و علایق مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید.

۱. مشتری خود را خوب بشناسید

قبل از هر چیزی باید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (Demography) مشتریان مثل سن، جنسیت و درآمد، سطح تحصیلات را مشخص کنید. باید بدانید با چه دسته از افراد طرف هستید! پس از آن هم پرسونای مشتری را مشخص می‌کنید.

برای شناخت بهتر و بیشتر مشتری، می‌توانید این سؤالات را در نظر داشته باشید:

  • مشتری بالقوه در چه بازۀ سنی‌ای قرار دارد؟
  • بیشتر بانوان مشتری شما هستند یا آقایان؟
  • آیا این افراد ازدواج کرده‌اند؟ آیا بچه دارند؟
  • میزان درآمد مشتریان راغب چقدر است؟
  • آن‌ها چه علایق و تفریحاتی دارند؟
  • اولویت‌های آن‌ها چیست؟
  • چه نیازی دارند؟
  • بیشتر به چه شکلی خرید می‌کنند؟

هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید آن‌ها را جذب کنید هم بیشتر می‌شود. وقتی بدانید چه چیزهایی مشتریان بالقوه را تحریک می‌کند، با دست گذاشتن روی همان چیزها، می‌توانید آن‌ها را سمت خود بکشانید.
برای مثال، ارائهٔ تخفیف یا حتی ارسال رایگان می‌تواند فروش شما را چند برابر کند. همه‌چیز به ویژگی‌های مشتری شما بستگی دارد.

۲. مشکلی را که می‌توانید حل کنید، شناسایی کنید

وقتی اطلاعات کاملی راجع به مشتریانتان داشته باشید، می‌دانید چه مشکلی آن‌ها را آزار می‌دهد. البته که هر فردی مشکلات مخصوص به خودش را دارد؛ اینجا صحبت از مشکل مشترکی است که راه‌حل آن در اختیار شما است.

بگویید محصول یا خدمت شما چطور می‌تواند مشکل مشتریان را حل کند؟ چطور می‌تواند مسئله‌ای را برطرف کند که آن‌ها را به ستوه آورده است!

اگر مشتری را به‌خوبی شناخته باشید، محصول یا خدمتی ارائه می‌کنید که مشکلشان را برطرف کند؛ در نتیجه، فروش هم افزایش خواهد یافت.

اما اگر مشتری‌ را خوب نشناسید یا مشکلی از آن‌ها برطرف نکنید، راه به جایی نخواهید برد.

یادتان باشد، همۀ کسب‌وکارهایی که به دستاوردهای بزرگ رسیدند، به مشتریانشان خدمات و محصولات خوبی ارائه کردند؛ پس می‌توان گفت یکی از ترفندهای بالا بردن فروش، قدم برداشتن در راستای خدمت‌کردن است! بنابراین، به‌جای تمرکز روی فروش، برای خدمت و کمک‌کردن وقت بگذارید. از این طریق، کسب‌وکارتان هم بیشتر سود خواهد برد.

تمام کاری که باید بکنید:

به‌جای اینکه روی ویژگی‌ها مانور بدهید، به مشتری راغب نشان دهید ویژگی‌های محصول شما مشکل آن‌ها را چگونه حل می‌کنند. در واقع، شما باید فایده و مزیت محصول را بفروشید و نه ویژگی‌ آن را! به مثال زیر دقت کنید:

  • فروشگاه ۲۴ساعته!
  • هر زمان که اراده کردید، شلوار جین بخرید!

۳. از برقراری تماس نترسید

از دیگر تکنیک‌های افزایش فروش، برقراری تماس است. تماس با افرادی که احتمالاً راغب هستند مشتری شما شوند. ترس از پس‌زده‌شدن نداشته باشید. نباید توقع داشته باشید همه دعوت شما را لبیک بگویند؛ اما بالأخره می‌توانید توجه یک یا چند نفر را جلب کنید.

در همۀ تماس‌ها، چه از طریق تلفن، چه از طریق ایمیل یا هر روش دیگری، نهایت سعی خود را بکنید. این کار به‌نوعی تمرین هم محسوب می‌شود. چه تمرینی؟ پس از مدتی، مشتری را به‌خوبی می‌شناسید و به فروشنده‌ای تبدیل می‌شوید که می‌تواند از راهکارهای افزایش فروش در جای مناسب بهره ببرد.

۴. از تبلیغات آفلاین استفاده کنید

تبلیغ کردن یکی از مؤثرترین راهکارهای عملی افزایش فروش است. قبلاً در کلی از مقالات خود، راجع به تبلیغات و جنبه‌های مختلف آن صحبت کردیم. گاهی خوب است که هزینه کنید و برای برندتان توجه بخرید! البته درست تبلیغ‌کردن هم را نباید فراموش کرد.

اگر شناخت کاملی از مشتری و بازار داشته باشید، می‌توانید مناسب‌ترین کانال را برای تبلیغات انتخاب کنید. کانالی که با کم‌ترین هزینه، بیشترین آورده را برای‌تان به ارمغان آورد. البته لازم است با تبلیغات هم به‌خوبی آشنا باشید.

برای مثال، آیا پخش تراکت فروش خوبی برای شما رقم می‌زند یا به تبلیغات بیلبوردی نیاز دارید؟ شما همچنین می‌توانید با گذاشتن استند هم توجه مشتریان راغب را جلب کنید. تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوس‌ها و همچنین تبلیغات در مترو (مثل دستگیره‌ها) هم فرصت خوبی برای جذب آن‌هاست!

اما این‌ها تنها راه‌های موجود نیستند. کلی راه دیگر برای بیشتر کردن فروش وجود دارد؛ مثلاً بهره‌بردن از گوگل.